قد قد

وبلاگی که می توانید همیشه در آن بمانید

قد قد

وبلاگی که می توانید همیشه در آن بمانید

مالاریا

شما در کجا مالاریا خواهید یافت؟ 

 

محتمل ترین مکان ها برای یافتن مالاریا، مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است؛ به ویژه در قسمت های جنگلی آمریکای مرکزی و جنوبی، آفریقای مرکزی، آسیا و اروپای جنوبی. این به خاطر آن است که پشه ی آنوفل ماده که نیشش بیماری را منتقل می کند، در استخر های باتلاقی گرم، گرم و راکد نواحی فوق الکر پرورش می یابد. 

گفته می شود که مالاریا نامش را از لغت ایتالیایی به معنی «هوای بد و مضر» گرفته است. مالاریا باعث لرز، تب و کم خونی می شود و بعضی اوقات مهلک است.  

 

 

در هندوستان احتمالاْ هر ساله یک میلیون نفر از این بیماری می میرند. 

کنین، اولین داروی موثر برای درمان آن، در قرن شانزدهم موزد استفاده قرار گرفت و آن عصاره ای است که از پوست درخت سینکونا می گیرند. 

در سال ۱۹۹۵، سازمان بهداشت جهانی برنامه ی ریشه کنی مالاریا را شروع کرد که تقریباْ برای یک میلیارد و دویست میلیون نفر سودمند بوده است.

گریه مداوم نوزاد

”اقدامات لازم در مواقع گریه ی مداوم نوزاد“

برخی مواقع گری ی مداوم نوزاد باعث نگرانی مادر می شود؛ در چنین شرایطی منطقی ترین روش، یافتن علت گریه است. در این مطلب به چند روش که می تواند به مادر در تشخیص علت گریه کمک کند و نیز اقدامات لازم که باید در این مواقع انجام شود اشاره می کنیم:

-گرسنگی: شایع ترین علت گریه در نوزادان گرسنگی است؛ در این شرایط مادر به عنوان اولین قدم بهتر است به نوزاد خود شیر دهد.

-خیس بودن کهنه یا پوشاک: خیس بودن پوشاک نوزاد را آزار می دهد و گاهی ممکن است موجب بروز احساس سوزش در پای نوزاد شود.

-نفخ: نفخ از دیگر مشکلاتی است که کودک را به گریه وا می دارد.

-دمای محیط: دمای محیط (سرد و گرم) ممکن است موجب ناراحتی کودک شود.

-درد و ناراحتی: گاهی اوقات کودک از درد در قسمتی از بدن خود رنج می برد و از گریه به منظور آگاه نمودن مادر خود استفاده می کند.

-تاثیر شرایط روحی مادر: رفتار مادر بر روی روحیه ی نوزاد تاثیر بسزایی دارد.

-احساس امنیت: نوزاد گاهی اوقات تمایل دارد مادر او را در آغوش بگیرد. در واقع با این عمل احساس امنیت و آرامش به او دست می دهد. 

  

 

به طور کلی در مواقع گریه ی نوزاد، مادر باید ابتدا علت را یافته و سپس در صدد رفع آن بر آید. از جمله اقداماتی که در این مواقع باید انجام شود به شرح زیر می باشد:

-کهنه ی نوزاد باید به موقع تعویض گردد؛

-به موقع به کودک خود شیر دهید؛

-برخی مواقع کودک را داخل گهواره قرار داده و به آرامی تکان دهید؛

-کمی او را در طول روز ماساژ دهید؛

-بعد از هر بار شیر دادن نوزاد، او را روی یکی از شانه ها قرار داده و به آرامی به پشت او بزنید تا حباب های ایجاد شده در دستگاه گوارش در اثر هوای بلعیده شده حین شیر خوردن خارج شود؛

-دمای اتاق را متعادل نگه دارید؛

-از به تن کردن لباس هایی که ایجاد آلرژی و حساسیت می کنند خودداری نمایید؛

-از شوینده های مناسب به منظور شست و شوی لباس ها و کهنه ی نوزاد استفاده کنید؛

-کودک را همواره تمیز نگه دارید؛

-در نگهداری از کودک بهداشت را رعایت نمایید. قبل از هر بار شیر دادن دست های خود را بشویید؛ بعد از تعویض کهنه ی نوزاد، پاهای او را با آب ولرم شست و شو دهید و ... .

-از استفاده ی مجدد پوشاک یک بار مصرف خودداری نمایید.

-در نگهداری از فرزند خود صبر و حوصله داشته باشید؛

-در صورت عدم قطع گریه ی نوزاد، از دادن هر نوع دارویی بدون تجویز پزشک بپرهیزید. عاقلانه ترین کار رساندن نوزاد نزد پزشک است.

منبع: مجله ی ”تغذیه و سلامتی“

نویسنده: نازی خسروجردی (کارشناس مامایی)

همسران خوشبخت

اکثر جوانان پس از گذشت اندکی از زمان ازدواجشان، احساس سردی روابط با همسران خود می کنند. با استفاده از چند راهکار کوچک می توان زندگی مشترک را گرم و لذت بخش تر نمود. چند راهکار مفید برای آقایان:

-از همسرتان درباره کارهایی که طی روز انجام داده سوال های شخصی بپرسید؛ مثلاً بپرسید: ”آیا امروز به پزشکی که قرار بود مراجعه کنی، مراجعه کردی؟“ گوش دادن و سوال نکردن را تمرین کنید. مدت بیست دقیقه با او وقت صرف کنید.

-وقتی او با شما حرف می زند، مجله یا روزنامه را کنار بگذارید. تلویزیون را خاموش کنید و همه توجه خود را به او معطوف نمایید.

-وقتی مسئله ای را با شما در میان می گذارد، شکیبایی به خرج دهید و مرتب به ساعت نگاه نکنید.

-با او با مهربانی صحبت کنید.

-با رعایت حال و احساس او حرف بزنید؛ مثلاً بگویید: ”امروز خوشحال به نظر می رسی“ یا ”مثل این که خسته هستی“ و بعد از او بپرسید: ”امروز را چگونه گذراندی؟“.

-با او به همان شکلی که در شروع آشنایی رفتار می کردید، رفتار کنید.

-هنگام گفت و گو با او، تماس چشمی را فراموش نکنید.

-هنگام گوش دادن به صحبت های او، با تکان دادن سر و یا با حرف (چه جالب؛ خیلی عالی؛ که این طور...) به او نشان دهید که صحبت او برای شما جالب است و اهمیت دارد.

-از او بپرسید که چه احساسی دارد.

-وقتی با او در مورد موضوعی مهم و یا احساسی حرف می زنید، به زنگ تلفن جواب ندهید. با هم به گونه ای حرف بزنید که شما از خواسته های او و او از خواسته های شما آگاه شود.

چند راهکار مفید برای خانم ها:

-توصیه می شود هیچ گاه در مورد مشکلات پیش آمده، همسرتان را سین جیم نکنید. بگذارید او برای حل مشکل خود، احساس همدلی با شما را پیدا کند.

-هیچ گاه او را به سخن گفتن وادار نکنید. بگذارید در فرصت مناسبی حرف هایش را به شما بزند.

-اگز شما از مشکلاتتان برای او می گویید،دلیل نمی شود که او هم رفتار شما را در پیش بگیرد. سعی کنید محیط آرامش بخشی را برای رفع مشکلات روحی او فراهم کنید.

-اگر لب به سخن باز کرد، پیشنهاد هر نوع کمکی را به او بدهید.

-چنانچه بخواهید موضوع مورد بحث در جمع دوستانتان، مشکلات او باشد، شک نداشته باشید که او را خواهید رنجاند.

-وقتی او از خود و مشغله های فکری اش سخن می گوید، شما نقش یک بی طرف را بازی کنید.

-اگر اشتباهی مرتکب شده، سرزنشش نکنید.

-به عنوان یک دوست با احساسات او همراه و شریک شوید.

منبع: مجله ”قاصدک شهر“

سال دوازدهم، شماره ٥٦

Onion – Seller

A motorist saw two men walking along a lonely country road, they were carrying heavy bags, so he at once informed the police.

That morning the police had broadcast a message on the radio asking for information which might lead to the arrest of two thieves who had stopped a train and stolen mail-bags containing a lot of money. The police soon arrived on the scene. They questioned both men but neither of them could speak English. The men tried hard to resist arrest and kept shouting loudly at the police all the way to the station. When they arrived there, both men refused to say anything and simply pointed at their bags. The police opened them at once and then realized that they had made a terrible mistake. The men were French onion-sellers and their bags were full of onions! Apologizing for their mistake, the police set the men free immediately.

منبع: کتاب ”٩٩ داستان انگلیسی و درک مطلب“

گرد آوری و ترجمه: عباس فرزام

چیکن استراگانُف

-مواد لازم

مرغ فیله: ١ کیلو گرم

پیاز خرد شده: ٢ یا ٣ عدد بزرگ

خامه صورتی: یک عدد

قارچ: نیم کیلو

نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

سیب زمینی خلال شده: به مقدار لازم

روغن مایع: کمی

-طرز تهیه:

ابتدا قارچ را در قطعه های بزرگ خرد می کنیم، سپس فیله های مرغ را به صورت قطعه های کوچک در آورده و پیاز ها را هم با رنده خرد می کنیم. و پیاز ها را با مقدار کمی روغن تفت می دهیم، تا زمانی که پیازها نرم و سبک شوند اما سرخ نشوند.

رگه های سفید موجود در فیله های مرغ را با قرار دادن چاقو در زیر فیله و حرکت دادن آن به آرامی در می آوریم. فیله های خرد شده را در یک آبکش می شوییم.

وقتی پیاز نرم و سبک شد، فیله ها را اضافه می کنیم. چند دقیقه تفت می دهیم تا رنگ گوشت ها سفید شود و آب بیندازد. وقتی آبی که انداخته جمع شد، قارچ را اضافه می کنیم و حرارت را بالا می بریم تا آب نیندازد. قارچ فقط کمی باید پخته شود.

خامه و نمک و فلفل را اضافه می کنیم. مقداری هم می زنیم تا مخلوط شود.

چیکن استراگانف را در یک ظرف ریخته و آن را با سیب زمینی سرخ کرده خلالی و در صورت تمایل، جعفری، تزئین می کنیم.

نوش جان!

چگونه میلیونر شویم؟ (۱)

بخش اول: رویاهای بزرگ در سر بپرورانید 

«فقط رویاهای بزرگ می توانند روح انسان ها را به حرکت در آورند.» مارکوس ارلیوس 

  

اولین رمز میلیونر های خود ساخته این است: رویاهای بزرگ در سر بپرورانید! به خودتان اجازه بدهید که برای داشتن یک زندگی دلخواه، تصورات و رویاهایی داشته باشید و در مورد میزان در آمد و حساب بانکی دلخواهتان فکر کنید. 

همه ی انسان های بزرگ با رویای چیزهای دلخواه و متفاوت از آن چه امروز دارند شروع می کنند. ترانه ایست که میگوید: «برای اینکه رویایت بع حقیقت بپیوندد، باید رویایی داشته باشی.» این در مورد شما و هر کس دیگر نیز درست است.  

تصور کنید هیچ محدودیتی برای آنچه که می توانید باشید و آنچه که می توانید داشته باشید یا انجام دهید وجود ندارد. فقط یک لحظه فکر کنید که شما دارای وقت، پول، تحصیلات، تجربه، دوستان، روابط، منابع لازم و هر چیز دیگری که نیاز دارید هستید تا به همه ی خواسته هایتان در زندگی دست پیدا کنید. اگر توانایی های شما کاملاْ نامحدود باشد، چه نوع زندگی برای خود و خانواده تان فراهم می کنید؟ 

تفکر «برگشت از آینده» را تمرین کنید. این روش بسیار قدرتمند است و دائماْ توسط افراد موفق به کار گرفته می شود. این نحوه ی تفکر اثر شگفت انگیزی بر ذهن و رفتار شما دارد. روش کار چنین است: 

خود را پنج سال به جلو ببرید. مجسم کنید که پنج سال گذشته و اکنون زندگی شما از هر جهت کامل است. زندگی تان چگونه به نظر می رسد؟ چه می کنید؟ کجا کار می کنید؟ در آمدتان چقدر است؟ نقدینگی حساب بانکی تان چقدر است؟ به چه سبکی زندگی می کنید؟ 

 تصویری از آینده ی بلند مدت خود خلق کنید. هر چه تصویر مربوط به تندرستی، خوشحالی و کامیابی شما واضح تر باشد، پیشرفتتان به سوی آن ها و حرکت آن ها به سوی شما سریعتر خواهد بود. هنگامی که تصویر ذهنی روشنی از وضعیت آینده ی خود خلق می کنید، برای تبدیل آن به واقعیت، فردی مثبت تر، دارای انگیزه ی قوی تر و مصمم تر خواهید شد. به این ترتیب استعداد ذاتی خود را تحریک کرده و ایده های فراوانی از ذهنتان تراوش می کند که همگی به تحقق تصویر ذهنی تان کمک می کنند.  

 

 

شما همیشه تمایل به حرکت در جهت رویاها، تصاویر و بینش های مهم خود دارید. همین که به خود اجازه دهید رویاهای بزرگ داشته باشید، قدر و احترام بیشتری برای خودتان قائل می شوید و اعتماد به نفس و خوشحالیتان افزایش می یابد. رویاها و بینش ها ایجاد هیجان می کنند و باعث تحریک شما در جهت بهتر بودن و موثر تر عمل کردن می شوند.  

این سوال مهم را بارها از خود بپرسید و به آن جواب بدهبد: اگر از تحقق آن مطمئن باشم، بزرگترین آرزوی من چه خواهد بود؟ 

اگر موفقیت شما برای دستیابی به یک هدف، چه کوچک و چه بزرگ، کوتاه مدت یا بلند مدت، صد در صد تضمین شده باشد، آن هدف چه خواهد بود؟ اگر از تحقق آن مطمئن باشید، در رویای خود چه هدف بزرگی را تصور می کنید؟ این هدف هر چه هست، آن را بنویسید و مجسم کنید که هم اکنون به آن دست یافته اید. سپس به عقب و به وضعیت کنونی خود برگردید. چه اقداماتی برای رسیدن به این هدف باید انجام دهید؟ چه تغییراتی باید در زندگیتان ایجاد کنید؟ چه چیز های جدیدی را باید شروع و چه چیز هایی را باید متوقف کنید؟ با چه کسانی باید معاشرت کنید و یا نکنید؟ اگر زندگی تان از هر جهت کامل باشد، چه وبژگی هایی خواهد داشت؟ 

ببینید چه کارهایی را باید به نحوی متفاوت انجام دهید و این تغییر روش را از همین امروز شروع کنید. 

داشتن رویای بزرگ، نقطه ی شروع دستیابی به استقلال مالی است. بزرگ ترین علت عدم موفقیت مالی مردم این است که هرگز به فکر آن ها خطور نمی کند که می توانند. در نتیجه هیچ وقت شروع و سعی نمی کنند. آن ها همین طور دور خودشان می چرخند . تمام درآمدشان را به ضافه ی کمی بیشتر خرج می کنند. ولی هنگامی که در مورد موفقیت های مالی رویاهای بزرگ در سر داشته باشید، نظرتان نسبت به خودتان و زندگی تان تغییر خواهد کرد و امور خود را به تدریج به گونه ای دیگر انجام می دهید تا این که تغییراتی گسترده و مثبت در زندگی تان ایجاد شود. داشتن رویاهای بزرگ، نقطه ی شروع موفقیت مالی و میلیونر شدن است. 

  

تمرین عملی

با فرض این که موفقیت شما ١٠٠% تضمین شده است، لیستی از اقداماتی که باید انجام دهید تهیه کنید. سپس یک اقدام را انتخاب کنید و بلافاصله دست به کار شوید. 

 

منبع: کتاب ”٢١ رمز موفقیت میلیونر های خود ساخته“

نویسنده: برایان تریسی

مترجم: منیر الدین اعتضادی

ادبیات فارسی/ درس اول

در این بخش، به توضیحاتی کامل در مورد دو قسمت ”هر کاری که با نام خدا آغاز نشود، ابتر است“ و ”ستایش خدا و پیغمبر“ درس اول ادبیات فارسی اول دبیرستان می پردازم. امیدوارم استفاده ی لازم را ببرید.

الف)معنی کلمات دشوار
دیرباز: قدیم    نعت: ستایش           منقبت: ذکر نیکی ها           آفرین: ستایش                   اختران: ستارگان          دهنده=نعمت دهنده            خوش گوار: لذت بخش         خواری: پستی و ذلت           زیبنده: سزاوار           درخورنده: لایق         بازپسین: آخرین        پند نیوشان: شنوندگان پند   

ب)توضیحات

  ١-در خط دوم بند اول، منظور از بخشندگی، بخشیدن اشیاء مادی به دیگران است که هم معنی سخاوت می باشد. اما منظور از بخشایندگی، بخشیدن گناهان است.

  ٢-جمله ی [در هیچ گنجی از حکمت و معرفت گشوده نمیشود]، یک تشبیه است. =› مشبه: حکمت و معرفت  مشبهٌ بِه: گنج  وجه شَبَه: ارزش بالا  ادات تشبیه:-

  ٣-پاراگراف دوم درس، جزو تاریخ ادبیات محسوب می شود: [آن چه که می خوانید، بخشی از تاریخ جهانگشای جوینی است که در آن عطاملک جوینی (٦٨١-٦٢٣ هجری قمری) با نثری شیوا به ستایش پروردگار عالم و رسول اکرم (ص) پرداخته است. تاریخ جهانگشای جوینی شرح وقایع تاریخی قرن هفتم هجری و حمله ی مغول به سرزمین ماست.]

  ٤-در عبارت «جهان آفرین»، کلمه ی ”آفرین“، ریشه ی مصدر آفریدن می باشد.

  ٥-متن بخش دوم به صورت نثر مسجع می باشد.

ج)معنی ابیات و عبارت ها

  ١-معنی بیت «جهان را بلندی و پستی تویی/ ندانم چه ای، هر چه هستی تویی!» =› بلندی و پست جهان از قدرت تو به وجود آمده و ما هیچ یک نمی توانیم به طور کامل تو را بشناسیم.

  ٢-منظور از عبارت «تا باد و آب و آتش و خاک در آفرینش بر کار است» =› تا دنیا بر قرار است. [لازم به توضیح است که در زمان های قدیم، مردم اعتقاد داشته اند که جهان از چهار عنصر به نام عناصر اربعه یا چهارگانه تشکیل شده است. که عبارت اند از باد و آب و آتش و خاک]

  ٣-منظور از عبارت «گل بر شاخسار هم بستر خاک» =› تا زمانی که نظم طبیعت بر جاست.