قد قد

وبلاگی که می توانید همیشه در آن بمانید

قد قد

وبلاگی که می توانید همیشه در آن بمانید

دسته بندی ساده رنگ ها

برای این که بتوانیم راحت تر از رنگ ها استفاده کنیم و ترکیبات زیبایی از آنها تشکیل دهیم، به این نیاز داریم که آن ها را در دسته بندی های جداگانه ای قرار دهیم. در این پست می خواهم توضیح مختصری در مورد ساده ترین روش های دسته بندی رنگ ها بدهم.


1-رنگ های اصلی؛ سه رنگ آبی، قرمز و زرد هستند. به کمک این ها می توانیم بقیه رنگ ها را تولید کنیم.

2-رنگ های فرعی؛ نارنجی، بنفش و سبز. این سه رنگ از ترکیبِ پنجاه پنجاه به ترتیب قرمز و زرد، قرمز و آبی، زرد و آبی به وجود آمده اند.

دسته بندی از نظر گرمی و سردی:

1-رنگ های گرم؛ قرمز، نارنجی، زرد. همان طور که از اسمشان پیداست در بدن گرما به وجود می آورند، باعث جلب توجه و افزایش اشتها می شوند.

2-رنگ های سرد؛ آبی، بنفش و سبز. برای نشان دادن اجسام سرد از این رنگ ها استفاده می شود. آرامش بخش هستند و برای مثال برای رنگ اتاق خواب استفاده می شوند.

3-رنگ های خنثا؛ سیاه و سفید.

البته باید توجه کرد که خود این رنگ ها وقتی با مقادیر کمی از رنگ های دیگر ترکیب شوند ممکن است خواص گرمی و سردی خود را از دست بدهند. برای مثال دو بنفش زیر را با هم مقایسه کنید:

همان طور که ملاحضه می کنید بنفش سمت راست سردتر به نظر می رسد. زیرا در ترکیب قرمز و آبی، در این رنگ از آبی بیشتری استفاده شده است. اما رنگ سمت چپ قرمز بیشتری را داراست و بنابراین گرم تر به نظر می رسد.

کرم کارامل

مواد لازم:

-50 تا 70 سی سی آب
-400 گرم شکر
-6 عدد تخم مرغ
-یک لیتر شیر
-یک تکه چوب دارچین
-مقداری پوست لیموترش تازه
-1/4 قاشق چایخوری وانیل شکری
-تعدادی فنجان سرامیکی یا ظرف های کوچک مخصوص فر برای ریختن کرم کارامل در آنها

ابتدا آب را داخل قابلمه میریزیم، 200 گرم شکر به آن اضافه می کنیم؛ دقت داشته باشید که شکر را حتماً وسط ظرف بریزید و اجازه ندهید به کناره های ظرف برخورد کند. شکر و آب را با هم مخلوط میکنیم و روی اجاق گاز حرارت میدهیم تا به رنگ طلایی تند در آید. این ماده کارامل است. کارامل را به همین صورت که داغ است در کف فنجان ها میریزیم.

200 گرم شکر و تخم مرغ ها را داخل ظرفی دیگر خوب به هم می زنیم.

و در ظرف دیگری شیر، چوب دارچین و پوست لیمو به همراه وانیل را میریزیم و می گذاریم روی اجاق. وقتی شیر کمی جوشید، آن را همان طور که داغ است به تخم مرغ ها اضافه می کنیم و هم میزنیم. مواد را از صافی عبور داده و توی فنجان ها (روی کارامل ها) می ریزیم.

بعد از پر کردن فنجان ها، آن ها را در یک ظرف بزرگ و ارتفاع دار مخصوص فر قرار می دهیم و داخل ظرف را تا نیمه پر از آب می کنیم. سپس آن را در فر قرار می دهیم تا با حرارت 150 تا 160 درجه فارنهایت (65 تا 70 درجه سانتیگراد) بپزد. زمان: 30 تا حداکثر 35 دقیقه.


یسکویت کره ای یونانی (Koulourakia Voutirou)

مواد لازم:


-3/4 پیمانه کره

-3/4 پیمانه شکر

-1 عدد تخم مرغ

-2عدد زرده تخم مرغ

-3 و 1/2 پیمانه آرد

-1عدد زرده تخم مرغ زده شده

-2قاشق چایخوری بیکینگ پودر


طرز تهیه:


کره ی نرم شده را با شکر بزنید تا ماده ی کرم مانندی به دست آید. تخم مرغ کامل و زرده های تخم مرغ را به آن اضافه کرده و با همزن بزنید تا پف کند.

آرد را با بکینگ پودر مخلوط کرده، الک کنید. آرد را کم کم به مواد اضافه کنید و با دست ورز دهید تا خمیر نرمی به دست آید . این خمیر را به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا خنک شود. سپس آن را از یخچال خارج کرده ، روی سطح صافی با قطر تقریباً نیم سانت پهن کنید و با وردنه صاف کنید.

سپس آن را با یک قالب کوچک دایره ای (و یا با استفاده از دهانه ی یک لیوان کوچک) به دایره های کوچکی تقسیم کنید. درون سینی فر یک کاغذ روغنی قرار دهید و شیرینی ها را روی آن بچینید و با یک قلم مو، روی آن ها را به زرده تخم مرغ زده شده آغشته کنید. فر را در یک دمای معمولی از قبل گرم کرده، سینی را درون فر قرار داده و اجازه دهید شیرینی ها 10 تا 12 دقیقه بپزند.

شیرینی شما آماده است، نوش جان!