قد قد

وبلاگی که می توانید همیشه در آن بمانید

قد قد

وبلاگی که می توانید همیشه در آن بمانید

چرا بدن جوش می زند؟

در این جا می خواهیم از دو نوع "جوش" برایتان صحبت کنیم:

1-جوش های چرکی

2-جوش های چربی

هیچ کس دوست ندارد که در صورت یا نقطه ی دیگری از بدنش جوش های چرکی یا جوش های چربی در آید. به همین دلیل خیلی ها علاقه مند هستند بدانند جوش ها چرا به وجود می آیند و چگونه می تون از بروز آن ها جلوگیری کرد؟

منشاء جوش های چربی را باید از "پیاز مو" بدانیم. پیاز مو مانند یک کیسه ی کوچک است که گاهی از اوقات "غده های چربی زا" با ترشح ماده ی چربی، آن ها را پر می کنند. هنگامی که یک پیاز مو پر می شود، بر روی سطح پوست بدن چیزی شبیه یک جوش نمایان خواهد گردید. این را "جوش چربی" می نامند.

اما "جوش چرکی" یک نقطه ی برجسته از سطح پوست بدن است که معمولاً مقداری چرک در درون آن انباشته شده است. در حالی که علت پیدایش جوش های چربی را به آسانی می دانیم ولی برای بیان منشاء جوش های چرکی، اندکی با دشواری رو به رو هستیم زیرا در پیدایش آن، عوامل گوناگونی دخالت دارند.

گاهی ممکن است علت جوش چرکی، خوردن یک غذای نامناسب باشد و گاهی ممکن است اختلال در کار غده های بدن موجب آن گردد. گاهی هم عفونت های پوستی سبب بروز آن می باشد. 

 

علاوه بر این ها، گاهی جوش چرکی نشانه ای از یک وضع آشته ی جدی در پوست بدن است که رو به گسترش یافتن گذارده است. ولی گاهی نیز جوش چرکی علامت این می باشد که بیماری دیگری در بدن به وجود آمده است. به همین دلیل است که معمولاً سفارش می کنند هرگاه کسی در بدن خویش جوش های متعددی مشاهده کرد، حتماًَ به پزشک مراجعه کند. آن گاه پزشک در کشف علت آن مطالعه خواهد کرد.

اگر به راستی علت بروز جوش، وجود یک نوع بیماری در درون بدن باشد، دیگر در چنین صورتی مالیدن دارو بر روی جوش نه تنها فایده ای ندارد بلکه چه بسا ممکن است آسیب مهم دیگری بر پوست وارد آورد. جوش را به هیچ وجه نباید فشار دهید یا به اصطلاح بترکانید زیرا این کار دهانه جوش را باز می کند و باکتری ها از آن طریق به آسانی وارد بدن می شوند.   

 

"غرور" یا "جوش جوانی" به جوش هایی گفته می شود که در سال های بلوغ و دوره ی جوانی بر روی پوست بدن ظاهر می شوند. در چنین مواردی مشاهده می شود که انواع مختلف جوش (جوش چربی، جوش چرکی، کیست، تاول و جوش های ریز) در نقاط مختلف بدن یک نوجوان پدیدار می شوند.

گرچه علت جوش جوانی در افراد گوناگون تفاوت می کند ولی گاهی خوردن بعضی از غذا ها سبب بروز آن می شود. گاهی نیز خوب کار نکردن بعضی از غده های داخلی بدن موجب می گردد که جوش ها بر روی پوست بدن ظاهر شوند.

با همه ی این ها، هر کسی که به جوش های غرور مبتلا باشد، بهتر است برای درمان آن ها به پزشک مراجعه کند.

منبع: دایره المعارف "به من بگو چرا و چگونه"

نویسنده: آرکادی لئوکوم

ترجمه: سعید درودی

نظرات 2 + ارسال نظر
عاطفه دوشنبه 1 خرداد 1391 ساعت 11:18 http://atir_wow@yahoo.com

خوب بود مختصر و مفید.

azam یکشنبه 11 اسفند 1392 ساعت 14:35 http://azam35138@gmail.com

تکراری بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد