قد قد

وبلاگی که می توانید همیشه در آن بمانید

قد قد

وبلاگی که می توانید همیشه در آن بمانید

جدول تناوبی

در سال 1869 دمیتری مندلیف (1907_1834) نمونه ی جدول تناوبی خود را که مبنای تمام نمونه های امروزی می باشد منتشر کرد. جدول تناوبی نمایشی نموداری از تمام عناصر شناخته شده با یک ترکیب خاص می باد. می توان تنها با نگاه کردن به جای هر عنصر نسبت به عناصر دیگر در جدول به اطلاعات مهمی دست یافت.

مندلیف عناصر را در جدول تناوبی به ترتیب افزایش جرم اتمی نسبی قرار داد. وی عناصر را در سطرهای افقی (دوره) قرار داد تا عناصری که خواص مشابه داشتند در ستون های عمودی (گروه) ظاهر شوند. او برای این که مطمئن شود عناصر با خواص یکسان در یک گروه قرار گرفته اند، مجبور بود برخی خانه های جدول را خالی بگذارد. اما این جدول باز هم به این خاطر که دانشمندان را قادر به پیش بینی خواص عناصر جا افتاده می ساخت منبع اطلاعاتی مناسبی بود. بعدها ثابت شد که فرض های مندلیف درباره ی خواص عناصر جا افتاده به طرز شگفت انگیزی دقیق بوده اند.

برای مشاهده تصویر جدول مندلیف کلیک کنید:

منبع: کتاب "بررسی جدیدترین جدول تناوبی عناصر (مندلیف)"

نویسنده: جرارد چشر

برگردان: میثم هدایت 

 

لینک مستقیم جدول تناوبی با عکس مواد-کلیک کنید

نظرات 1 + ارسال نظر
میثم هدایت جمعه 26 تیر 1388 ساعت 13:49 http://sardestan@yahoo.com

سلام
خیلی خوشحالم که از کتابی که من ترجمه کردم استفاده کردین.
موید باشین.

سلام. واقعن خوشحال شدم از این که یک انسان بزرگ و فهمیده به وبلاگ کوچیک من وارد شده اند و کامنت هم گذاشته اند. بسیار ممنونم. امیدوارم موفق باشید.
من از کتابی که ترجمه کرده اید خیلی استفاده کرده ام! خسته نباشید...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد