قد قد

وبلاگی که می توانید همیشه در آن بمانید

قد قد

وبلاگی که می توانید همیشه در آن بمانید

طرز تهیه دونات

با توجه به اصولی که در پست ” اصول اولیه ی شیرینی پزی“ گفته شد، اندازه گیری ها را در مواد لازم برای تهیه ی دونات انجام داده و  شیرینی را تهیه نمایید. با تشکر. 

مواد لازم:  

آرد الک شده: ٤/١ ٣ پیمانه (بخوانید: سه و یک چهارم پیمانه)
بیکینگ پودر (
B.P
): ٢ قاشق مربا خوری
جوز هندی: ٤/١ قاشق مربا خوری
نمک: ٤/١ قاشق مربا خوری
تخم مرغ: ٢ عدد
شکر: ٣/٢ پیمانه (بخوانید: دو سوم پیمانه)
وانیل: به اندازه ی نوک قاشق مربا خوری
کره یا روغن جامد آب شده: ٤/١ پیمانه
ماست چکیده: ٣/٢ پیمانه 

روغن برای سرخ کردن: به مقدار کافی  

  

طرز تهیه: 

ابتدا شکر را در ظرفی مناسب ریخته و با روغن یا کره ی آب شده خوب با همزن مخلوط می کنیم. به طوری که دانه های شکر کاملاً در روغن حل شوند. در حالی که مواد را با همزن مخلوط می کنیم، تخم مرغ ها را تک تک و به فاصله ی نیم دقیقه، داخل ظرف انداخته و هم زدن را ادامه می دهیم.
سپس ماست را اضافه کرده و مواد را هم می زنیم. آرد و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کرده و به وسیله ی یک الک، کم کم به مواد اضافه کرده و با قاشق هم می زنیم. در این زمان خمیر سفت شده است. آن را از درون ظرف بیرون آورده و روی سطحی صاف قرار می دهیم و با دست شروع به ورز دادن آن می کنیم تا زمانی که خمیر دیگر به دست نچسبد.
سپس خمیر آماد را در یک نایلون قرار داده و حدود نیم ساعت تا ٤٥ دقیقه به آن استراحت می دهیم تا به اصطلاح ور بیاید. در هنگام استراحت، دمای اطراف خمیر باید دمای اتاق باشد.

در آخر نیز خمیر را با وردنه یا دست پهن کرده (تا قطر آن در حدود نیم سانتی متر شود) و قالب می زنیم. بهتر است از قالب مخصوص دونات استفاده کنیم. یعنی یک دایره به قر حدود ده سانتی متر. و یک دایره ی کوچک در وسط آن در می آوریم تا به مغز پخت شدن دونات کمک کند.
سپس دونات ها را در سرخ کن، و یا ظرفی که تا ارتفاعی از آن روغن ریخته باشیم، سرخ می کنیم. بهتر است برای تزئین دونات از شکلات ذوب شده استفاده کنیم. به این صورت که شکلات تخته ای را خریداری نموده، تکه هایی از آن را جدا کرده و درون یک ظرف فلزی می گذاریم. ظرف را روی حرارت غیر مستقیم (برای مثال روی بخار سماور) قرار می دهیم تا شکلات کم کم ذوب شود. باید دقت داشته باشیم که هرگز ظرف را روی شعله و یا درون ماکروفر قرار ندهیم.
شکلات ذوب شده را روی دونات ها می ریزیم و روی آن را با پودر قند، اسمارتیس و یا ترافل های رنگی تزئین می کنیم. 

نوش جان!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد